Sygdomspolitik

Vi ved, at det kan være svært at afgøre om et barn er for forkølet eller lidt for ”klattet” til at skulle i daginstitution om morgenen.

Men er barnet lidt ”klattet” derhjemme, i de trygge rammer, om morgenen, vil det oftest fremstå som sygt i løbet af dagen i institutionen. Det er krævende for det lille halvsløje barn at være sammen med så mange mennesker, uden at kunne sige til og fra og ikke at have mulighed for at få den ekstra omsorg, der er behov for.

Børn der har haft tynd mave, opkastning eller feber aftenen før, evt. samme morgen, skal ikke i institution. De smitter både børn og voksne og kan ikke fungere på lige fod med de øvrige børn på stuen.

Generelt må vi sige, at vi ikke kan modtage syge børn i institutionen. Syge børn har det bedst hjemme i vante omgivelser; med en opmærksom voksen, som kan give den ekstra omsorg og pleje som barnet har brug for.

Giv os besked når barnet er sygt.

Vi kontakter forældrene, når børnene konstateres syge hos os, og vi aftaler med dem hvor hurtigt afhentningen kan ske. (f.eks.  inden for en time).

Institutionen må ikke give medicin til børn, undtagen til børn med kroniske lidelser. Vi vil forlange en lægeerklæring og en skriftlig vejledning, så det kan foregå på en betryggende måde.

Sundhedsstyrelsen har fastsat regler for, hvornår et barn efter en sygdom igen må komme i daginstitution. Reglerne er lavet for at begrænse spredningen af smitsomme sygdomme.

Hvis et barn møder i daginstitution uden at være helt raskt, har det på grund af nedsat modstandskraft en større risiko for at pådrage sig en anden sygdom, og barnet vil kunne smitte de andre børn i daginstitutionen. Det er synd både for barnet og for de andre børn i daginstitutionen.

Da børn er mere modtagelige for smitsomme sygdomme end voksne, og da mange sygdomme smitter inden børnene viser tegn på sygdom, er det ikke muligt helt at undgå smitte i daginstitutionerne.

For mere info se Sundhedsstyrelsens 'Smitsomme sygdomme hos børn':

eller denne vejledning: