Enighedens Børnehus

I Enighedens Børnehus vil vi gerne kendes på:

• Et børnehus som tager aktiv del i det blomstrende kulturliv i området - med kunst, musik og alsidig kreativitet som omdrejningspunkt
  • At huset udstråler et afstresset, hyggeligt og æstetisk roligt miljø
  • At alle børn er noget ganske særligt for os - at alle bliver set og hørt, anerkendt og respekteret, forstået og vist tillid
  • At vi gør det vi siger og pædagogisk kan stå inde for det
  • At vores hus er åbent og at alle føler sig velkomne

Omdrejningspunkterne i vores pædagogik er altid med fokus på det enkelte barns behov og derfor ikke en særskilt pædagogik, men mange. De pædagogiske læreplaner med de 6 temaer; Alsidig personlig udvikling, Social udvikling, Kommunikation og sprog, Krop, sanser og bevægelse, Natur, udeliv og science og Kultur, æstetik og fællesskab sikre det alsidige syn på det hele menneske.

I Enighedens Børnehus lægger vi endvidere vægt på det sociale samspil, og vi voksne er opmærksomme på betydningen af at være gode rollemodeller.

Vi synes små børn er fantastiske og de skal udfordres og skal have lov til at udfordre os. Deres nysgerrighed, livsglæde og forskertrang skal have plads og skal understøttes. Der er mange ting små børn skal lære for at kunne færdes i det komplekse samfund, de vokser op i - vi skal understøtte og vejlede det enkelte barn i at vælge til og fra i alle de tilbud og muligheder, som også små mennesker stilles overfor.

Som daginstitution skal vi i samarbejde med forældrene sikre en god og tryg dagligdag, hvor der er sammenhæng mellem hjemmeliv og institutionsliv. Derfor er forældresamarbejdet meget vigtig i Enighedens Børnehus. Vi skal sammen skabe et godt og tillidsfuldt samarbejde. Vi lægger stor vægt på, at forældrene har lyst til at være aktive i arbejdet med at skabe en dejlig institution. F.eks. ved at:

• at deltage i husets aktiviteter
  • at være opsøgende i forhold til kulturelle tiltag, som huset kan få glæde af

Forældre har mange talenter som huset evt. kunne få glæde af i forskellige sammenhæng - kun fantasien sætter grænser.