Særlige indsatser

Integration af børn med anden etnisk baggrund end dansk:

Københavns kommunes overordnede visioner

• At integrationen af de tosprogede børn i institutionen gør det muligt, at børnene kan fungere med to kulturer og to sprog i hverdagen.
  • At tosprogede børn sprogstimuleres, så de kan tale dansk inden skolestart.

Alle vuggestuebørn uanset etnisk baggrund skal sprogstimuleres og derfor er det en del af vores daglige pædagogiske arbejde. Dette foregår gennem sang, rim og remser, højtlæsning og benævnelse af alle dagligdags ting og gøremål i kontakten med det enkelte barn.

Forebyggende og særlig indsats

Institutionen er et alment pædagogisk tilbud, som også har et forebyggende sigte, der skal tilgodese børn der har behov for en støttende indsats pga. nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller af andre grunde.

Der er to hovedelementer i den forebyggende indsats:

• Opmærksomhed på det enkelte barns trivsel og udvikling.
  • Etablering af en særlig indsats til det barn, der ikke kan profitere af et alment pædagogisk tilbud.

Københavns kommunes overordnede visioner

• At børn, der ikke trives eller udvikler sig, kan få individuel støtte til at fremme deres trivsel og udvikling.
  • Børn med behov for et specielt pædagogisk dagtilbud skal have et tilbud, der imødekommer behovet. Der kan være tale om en plads i basisgruppe, specialinstitution, støttepædagog eller andre ekstraforanstaltninger.

Forældre informeres og inddrages som samarbejdspartnere omkring barnets trivsel og udvikling.

Hvad gør vi:

I Enighedens Børnehus har vi et særligt øje for børn der af den ene eller anden grund ikke trives. Der kan være mange årsager til at børn ikke trives eller udvikler sig i samme tempo som de øvrige børn i gruppen. Det kan være noget der opstår i en periode eller der kan vise sig tegn på, at det er af mere indgribende karakter. I videst muligt omfang inddrager vi forældrene i vores bekymring og i tæt samarbejde med dem, søger vi at afdække hvad årsagen kan være. Vi kan evt. opfordre forældrene til at barnet kommer til en nærmere undersøgelse hos en læge, speciallæge, psykolog, fysioterapeut eller andre, som ved mere end os.

J.f. §§ 35-36 i serviceloven skal vi reagere, hvis vi observerer eller har mistanke om at børn ikke trives på grund af misbrugsproblemer, vold i hjemmet eller at familien generelt har problemer med at tage vare på deres barn. I de fleste tilfælde først med en snak med familien, hvor vi deler vores bekymring med dem, samt søger at afdække på hvilket plan der skal tages aktion. F.eks. at vi i fællesskab tager kontakt til Børnefamilieteamet eller at vi i helt specielle tilfælde, uden forældrenes deltagelse, underretter de sociale myndigheder. Disse underretninger forelægges altid for forældrene, mundtligt og skriftligt.

Det tværfaglige samarbejde

Som en del af den forebyggende og særlige indsats etablerer Enighedens Børnehus tværfagligt samarbejde med bl.a. PPR, børneklinikken, talepædagoger, sundhedsplejerske, socialrådgiver m.m. for at medvirke til størst mulig helhed og sammenhæng i indsatsen overfor barn og familie.

Tavshedspligt

Alle der arbejder i Børne- og Ungdomsforvaltningen har tavshedspligt over for de forhold og mennesker de måtte få kendskab til på deres arbejdsplads. Tavshedspligten ophører ikke selv om man ikke arbejder på den pågældende arbejdsplads eller i kommunen mere.

Dokumentation:

Dokumentation af vores pædagogiske arbejde har det primære formål, at danne grundlag for evaluering af vores praksis og mulighed for at synliggøre hvad vi laver sammen med børnene både over for hinanden, børnene, forældrene og andre interessenter.

Dokumentation er mange ting f.eks.: iagttagelser, fotos, børneprodukter, videofilm, børnene viser tegn på læring – f.eks.: at børnene ved hvor regnormen gemmer sig, vasker hænder af sig selv inden spisning og kan alle fagterne til den nye sang

Børn

Den dokumenterede viden og oplevelse formidles videre til børnene via fotos, børnemapper, udstillinger, ophængning af produkter og via AULA m.v.

Børnene oplever genkendelighed, styrker det sociale fællesskab, kan blive stimuleret sprogligt og får mulighed for at genfortælle div. oplevelser. Børnene kan opleve anerkendelse og kan dermed få lyst til at lære mere.

Personale

Dokumentation kan skabe refleksion og ny viden om børnenes læring og udvikling. Det skaber grundlag for tilrettelæggelse af det pædagogiske arbejde, så der hele tider sker kvalitative forbedringer.

Forældre og interessenter

Den dokumenterede viden og oplevelse formidles videre til forældre og interessenter via børnemapper, udstillinger, ophængning af produkter, dagbøger og whiteboards, hjemmeside, via AULA og ikke mindst den daglige kommunikation.

Ovenstående giver indsigt og viden om børnenes læringsforløb og generelle vuggestueliv.